Zabytkowa ciężarówka

Motoryzacja

Żółte tablice rejestracyjne kojarzą się głównie z pojazdami zabytkowymi, które muszą spełnić pewne normy, aby zostać do nich zakwalifikowane. Niesie to ze sobą wymierne korzyści, między innymi bezterminowy przegląd i zniżki na ubezpieczenie OC. Dlaczego zatem nie zarejestrować na „żółte blachy” ciężarówki?

Przyjemne z pożytecznym

Taką historię opisał niedawno użytkownik portalu 40ton.net. Właściciel Jelcza C-424 z 1995 roku w pewnym momencie musiał uciekać się do niestandardowych praktyk, np. czasowego wyrejestrowania pojazdu ze względu na wysokie koszty utrzymania, takie jak koszt ubezpieczenia czy podatek od środków transportu. Właściciel pojazdu uznał za dobry pomysł zarejestrowanie go jako pojazd zabytkowy. Wtedy napotkał pierwsze problemy, ponieważ według przepisów takie auto musi ukończyć 25 lub 30 lat (w zależności od województwa). Okazuje się jednak, że nie jest to przepis, którego nie można obejść. Jedną z dróg, na którą zdecydował się użytkownik wyjątkowego Jelcza, jest wykazanie unikatowości pojazdu podczas oględzin rzeczoznawcy. W tym przypadku nie było to trudne zadanie: według nieoficjalnych informacji, Jelcz wyprodukował zaledwie kilka sztuk modelu C-424, wyposażonego w silnik Detroit Diesel. Model w momencie wejścia na rynek był również bardzo drogi, znacznie odbiegał cenowo od reszty oferty modelowej polskiego producenta.

Dla pasjonatów

Jeżeli w głowach czytających ten tekst przedsiębiorców transportowych narodził się właśnie plan na zmianę całej floty pojazdów na zabytkowe ciężarówki i liczenie zaoszczędzonych pieniędzy – niestety, to raczej nie jest pomysł na zbicie fortuny. Wpis do ewidencji pojazdów zabytkowych oczywiście ma swoje plusy w postaci sporych oszczędności na ubezpieczeniu OC, przeglądach i podatku, jednak wiąże się on również z zakazem wykorzystywania pojazdu w celach zarobkowych. Właściciela wyjątkowego Jelcza cała procedura kosztowała 1600 złotych, jednak w porównaniu do uniknionych kosztów nie wydaje się to wysoka kwota. Ponadto posiadanie żółtych tablic rejestracyjnych nie zobowiązuje do zachowania ciągłości ubezpieczenia OC – można wykupić ubezpieczenie np. tylko na lato, jeżeli wiemy, że nie będziemy korzystać ze swojego zabytkowego pojazdu w okresie zimowym.

Nie tylko Jelcz

Model C-424 to szczególny przypadek, gdzie zarejestrowanie go jako zabytek zajęło trochę czasu, jednak zwykle ta procedura raczej nie jest aż tak problematyczna. Najważniejszy jest spełniony warunek określonego wieku pojazdu. Co prawda przepisy mówią jeszcze o stopniu oryginalności części w stosunku do stanu fabrycznego, jednak spełnienie tego warunku nie powinno być dużym problemem. Po prostu ciężarówka musi prezentować nienaganny stan techniczny i wizualny. Na jej korzyść przemawia ciekawa, udokumentowana historia modelu, lub tak jak w tym przypadku – jego unikatowość, chociaż nie jest to warunek konieczny. W Polsce ostatnio panuje trend na posiadanie klasycznego samochodu – może przyjdzie pora również na ciężarówki?

Artykuł powstał przy współpracy z Komtek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *